آیا غذای گربه برای سگ ضرر دارد؟

به نقل از مجله ویکی بلاگ، سگ‌ها و گربه‌ها، دوستداران همیشگی انسان در دنیای پرهیاهو، با وجود تفاوت‌های ظریف، هر دو قلب ما را به تسخیر خود درآورده‌اند. اما این تفاوت‌ها فقط در خلق و خوی و بازیگوشی آنها خلاصه نمی‌شود؛ نیازهای غذایی آنها نیز به وضوح متمایز از یکدیگر است. در این میان، غذای گربه به عنوان رکن اصلی تغذیه این پشمالوهای دوست‌داشتنی، نقشی اساسی در سلامتی و شادابی آنها ایفا می‌کند.

در این مقاله از پت شاپ سیوان پت، سفری به دنیای رنگارنگ غذای گربه و سگ خواهیم داشت و با بررسی تفاوت‌های ظریف آنها، شما را در انتخاب بهترین گزینه برای یار وفادارتان راهنمایی خواهیم کرد. آیا خوردن غذای گربه برای سگ ها مشکل ساز هست یا خیر؟

آیا سگ ها می توانند غذای گربه بخورند؟

سگ ها هرگز نباید با غذای گربه تغذیه شوند. صاحبان سگ هایی که گربه دارند باید مطمئن شوند که دسترسی سگ به غذای گربه محدود است زیرا سگ ها گوشتخوار هستند و رژیم غذایی آنها عمدتاً از گوشت تشکیل شده است.

وقتی یک سگ غذای غیر گوشتی می خورد، سیستم گوارشی او برای هضم آن تلاش بیشتری می کند و اگر این کار به طور مکرر اتفاق بیفتد، می تواند منجر به بیماری شود.

از سوی دیگر، گربه ها گوشتخوار مطلق هستند و تمام نیازهای خود را باید از محصولات حیوانی دریافت کنند. به همین دلیل، غذای گربه حاوی پروتئین و چربی بسیار بیشتری است.

تفاوت بین غذای سگ و غذای گربه:

سگ ها همه چیزخوار هستند: به این معنی که آنها برای تامین نیازهای غذایی خود به رژیم غذایی متعادل تری از جمله هم گیاهان و هم فرآورده های حیوانی نیاز دارند.

گربه ها گوشتخوار مطلق هستند: آنها باید تمام نیازهای خود را از محصولات حیوانی دریافت کنند.

غذای گربه پروتئین و چربی بیشتری دارد: غذا گربه حاوی پروتئین و چربی بسیار بیشتری نسبت به غذای سگ است، به همین دلیل برای سگ ها بسیار خوشمزه تر است.

غذای گربه حاوی تورین است: تائورین اسید آمینه ای است که برای گربه ها ضروری م یباشد اما سگ ها می توانند آن را در بدن خود تولید کنند.

در حالی که ممکن است گاهی اوقات به عنوان یک خوراکی به سگ ها غذای گربه بدهید، به طور کلی ایده خوبی نیست که سگ خود را به طور منظم با غذای گربه تغذیه کنید.

غذای گربه می تواند برای سگ ها مضر باشد و منجر به مشکلات سلامتی مانند:

  • چاقی
  • مشکلات گوارشی
  • سوء تغذیه

اگر سگ شما به طور تصادفی غذای گربه خورده است، احتمالاً جای نگرانی نیست. با این حال، اگر او به طور مکرر غذای گربه می خورد یا هر گونه علائم منفی را تجربه می کند، باید با دامپزشک خود تماس بگیرید.

علاوه بر این، غذای گربه کالری بیشتری نسبت به غذای سگ دارد و از نظر تغذیه ای برای سگ ها کافی است. با این حال، در برخی موارد، حتی دادن گاه به گاه غذای گربه به عنوان تشویقی می تواند برای برخی از سگ ها خطرناک باشد. سگ هایی که سیستم گوارشی حساس و مشکلات معده و روده دارند ممکن است پس از خوردن غذای گربه دچار اسهال و استفراغ شوند. دلیل این است که غذای گربه از نظر مواد مغذی غنی تر است. سگ هایی که بیماری کبد یا کلیه دارند به پروتئین کمتر از حد معمول نیاز دارند. مصرف بیش از حد پروتئین عملکرد این اندام ها را مختل می کند و سلامتی آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

نژادهایی مانند شینوزر که مستعد چاقی هستند و سگ هایی که مستعد پانکراتیت هستند باید با رژیم غذایی کم چرب تغذیه شوند. به این ترتیب می توان التهاب پانکراس را کاهش داد. با این حال، محتوای چربی زیاد غذای گربه برای این سگ ها بسیار مضر است.

اگر سگ غذای گربه بخورد چه اتفاقی می افتد؟

غذای گربه از نظر چربی، کالری و پروتئین بسیار بالا است و یک رژیم غذایی ایده آل برای سگ ها نیست. سگ هایی که معده حساسی دارند ممکن است پس از خوردن غذای گربه دچار ناراحتی گوارشی، سوء هاضمه، استفراغ و اسهال شوند. شاید برخلاف غذاهایی که حاوی مواد شیمیایی سمی مانند شکلات هستند، بعید است که خوردن غذای گربه دزدیده شده از کاسه گربه سگ شما را بکشد.

پاسخ به سوال اگر سگم غذای گربه بخورد چه اتفاقی می افتد؟ واقعاً به سگ بستگی دارد. همه سگ ها وضعیت سلامتی عمومی متفاوتی دارند. بنابراین غذای گربه ممکن است برای برخی از سگ ها بی ضرر باشد، در حالی که برای برخی دیگر سمی است. با این حال، این نباید به طور مکرر اتفاق بیفتد. برای اطلاعات دقیق تر و کامل تر در این مورد، لطفاً قبل از دادن غذای گربه به سگ خود با دامپزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی خوردن غذای گربه برای سگ مضر است؟

چه زمانی خوردن غذای گربه برای سگ مضر است؟

اگر سگی به مرور زمان به غذای گربه عادت کند، ممکن است دچار مشکلات پزشکی مختلفی شود. برخی از شایع ترین مشکلاتی که در اثر خوردن مداوم غذای گربه برای سگ ها ایجاد می شود عبارتند از:

ناراحتی های گوارشی: تغییر ناگهانی رژیم غذایی که برای گونه ای کاملا متفاوت طراحی شده است، تقریبا مطمئناً باعث اسهال در سگ ها می شود.

پانکراتیت: رژیم های پرچرب مانند غذای گربه، می توانند به ایجاد این بیماری جدی که نیاز به توجه فوری پزشکی دارد، کمک کنند.

مشکلات دندانی:  دانه های خشک و بیسکویت های غذای گربه برای جویدن به اندازه کافی سفت نیستند، به خصوص برای توله سگ های نژاد متوسط و بزرگ.

برای سگ هایی که از برخی مشکلات سلامتی رنج می برند، خوردن غذای گربه حتی به مقدار کم و به صورت گاه به گاه می تواند مشکل ساز باشد. برای مثال: اگر سگ شما دستگاه گوارش حساسی دارد، غذای گربه با چربی بالا به راحتی می تواند باعث اسهال یا استفراغ شود.

سگ هایی که بیماری کبد یا کلیه دارند باید پروتئین را به مقدار متوسط مصرف کنند، به این معنی که باید از غذای گربه دوری کنند. همین مورد در مورد سگ های چاق و همچنین سگ هایی که مستعد ابتلا به پانکراتیت هستند (مانند سگ های اشنوزر) که نیاز به مصرف رژیم غذایی کم چرب برای جلوگیری از التهاب پانکراس یا کاهش وزن دارند نیز صدق می کند.

چگونه سگ ها را از خوردن غذای گربه دور نگه داریم؟

بهترین راه برای جلوگیری از خوردن غذای گربه توسط سگ‌تان، جدا کردن حیوانات خانگی در زمان غذا خوردن آنها است. ابتدا کاسه گربه را به اتاق دیگری که سگ‌تان به آن دسترسی ندارد، منتقل کنید. اگر سگ بزرگی دارید، یک درِ محافظ کودک بلند با یک دهانه کوچک برای گربه یا یک درب گربه کوچک روی در نصب کنید. اگر سگ‌تان کوچک است، یک درِ محافظ کودک محکم که نتواند از آن بپرد، نصب کنید.

همچنین می‌توانید گربه‌تان را روی سطحی بالاتر که سگ‌تان به آن دسترسی ندارد، مانند میز، ماشین لباسشویی، درخت گربه یا حتی یخچال غذا بدهید.

فراموش نکنید که به سگ‌تان فرمان «رها کن» را آموزش دهید. هنگامی که این فرمان را یاد گرفت، غذای گربه را نشان دهید و این کار را تکرار مدام کنید تا زمانی که بتواند با موفقیت از غذا صرف نظر کند.

سوالات متداول

آیا سگ و گربه می توانند غذای مشابهی بخورند؟

سگ‌ها و گربه‌ها، هر دو حیوانات خانگی محبوب، نیازهای غذایی متفاوتی دارند که باید با دقت برآورده شوند. در حالی که ممکن است گاهی اوقات شاهد باشیم که این دو حیوان از غذای یکدیگر می‌خورند اما این موضوع به طور کلی ایده خوبی نیست.

آیا می‌توان غذای سگ و گربه را با هم مخلوط کرد؟

مخلوط کردن گاه به گاه اشکالی ندارد اما ایده آل نیست. خوردن کمی غذای سگ یا گربه برای حیوان دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند اما این غذاها برای نیازهای تغذیه‌ای متفاوت طراحی شده‌اند. بهتر است هر حیوان را با غذای مخصوص خودش تغذیه کنید تا مطمئن شوید تمام مواد مغذی مورد نیازش را دریافت می‌کند.

چرا سگ من غذای خود را رها می‌کند و به سراغ غذای گربه می‌رود؟

یکی از رایج ترین دلایلی که سگ ها غذای گربه می خورند این است که طعم آن را دوست دارند. غذای گربه اغلب حاوی پروتئین و چربی بیشتری نسبت به غذای سگ است که می تواند آن را برای دوستان پشمالوی ما بسیار خوشمزه کند.

سخن پایانی

به دلیل تفاوت‌های اساسی در نیازهای غذایی، سگ‌ها و گربه‌ها باید با غذای مخصوص به خود تغذیه شوند. تغذیه سگ‌ها با غذای گربه می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی شود، در حالی که گربه‌ها نمی‌توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذای سگ دریافت کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا غذای گربه برای سگ ضرر دارد؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا غذای گربه برای سگ ضرر دارد؟"، کلیک کنید.