ازمون هوش کودک

تست هوش ریون کودکان یک ابزار روانسنجی برای ارزیابی IQ کودکان می باشد. این آزمون با نام ماتریس پیشرونده رنگی ریون (CPM) و سنجش هوش تصویری کودکان شناخته می شود. سال هاست که روانشناسان کودک، هوش آزمای ریون را برای سنجش هوش غیر کلامی کودکان بکار می برند.این آزمون شامل 36 تصویر است و برای کودکان 5 تا 11 سال می توان اجرا کرد. همچنین برای بزرگسالانی که محدودیت های ذهنی دارند هم قابل اجراست. هر کودکی توانایی بالقوه ای برای ارتباطات منطقی بین محرک ها دارد که در این تست این توانایی سنجیده می شود. با  کلاه پلیسی دخترانه  می توانید ست کامل لباس پلیسی را کامل کنید

ازمون هوش کودک

تست هوش ریون کودکان

مواردی که این تست مورد سنجش قرار می دهد بشرح زیر است:

  • استدلال انتزاعی
  • هوش سیال ( وراثتی و کاملا ژنتیک است)
  • اندازه گیری عامل g  یا هوش عمومی اسپیرمن

این تست برای کودکان است و جهت انجام سنین بالاتر به  تست هوش ریون بزرگسال  مراجعه نمایید.

 کاربردهای تست هوش ریون کودکان

  •  بررسی هوش منطقی-ریاضی کودک
  •  بررسی هوش فضایی و تجسمی کودک
  •  مشاوره تحصیلی برای کودکان
  •  غربال گری اولیه توانایی شناختی کودک
  •  پژوهش ها و مطالعات علمی

روش انجام تست هوش IQ ریون کودکان

تست هوش ریون کودکان شامل تصاویر ناقصی است. تصویر ناقص را به کودک نشان دهید تا از میان تصاویری که تشخیص می دهد تصویر اصلی را کامل می کند، یکی برگزیند.

کودک به خوبی تصویر بالایی را نگاه می کند و سپس از میان تصاویر پایین تصویر مورد نظر را انتخاب می کند. مدت زمانی که لازمست برای این تست صرف شود 30 دقیقه تا یک ساعت است.

هوش چیست؟

هوش از مفاهیم مورد توجه حوزه های گوناگون دانش در تاریخ بوده است. اما توجه تربیتی و آموزشی به آن سابقه ای در حدود 3 سده دارد. از زمانی که مدارس نوین پا گرفتندو آموزش جنبه رسمی به خود گرفت، به تدریج واژه های زیر با اهمیت شدند:

  • شناخت
  • یادگیری
  • هوش
  • تفکر
  • خلاقیت
  • و مانند اینها

تعریف هوش

یکی از این واژگان مهم هوش است. قبلاً هوش را مرتبط با درس و پیشرفت تحصیلی می دانستند. این استدلال، هر دانش آموزی که در تحصیل موفقیت بیشتری کسب کند، با هوش تر است. این استدلال تا حدی درست نیست. هوش فراتر از موفقیت تحصیلی است.

عموماً هوش را به عنوان توانایی حا مساله و سازگاری با محیط تعریف می کنند. اما نمی توان تعریفی مشخص از هوش ارایه داد که مورد توافق همه روانشناسان باشد. اما عناصری از هوش وجود دارند که مورد توافق غالب پژوهشگران است:

توانایی پرداختن به امور انتزاعی

افراد با هوش بیشتر با امور انتزاعی مانند اندیشه ها، نمادها، روابط، مفاهیم و اصول سرو کار دارند. این افراد کمتر با امور عینی مانند ابزارهای مکانیکی و فعالیت های حسی درگیرند.

توانایی حل کردن مسایل

توانایی فرد در پرداختن به موقعیت های جدید است. نه فقط پاسخ دادن به آموخته های قبلی و موقعیت های آشنا.

توانایی یادگیری

فرد توانایی یادگیری انتزاعیات از جمله انتزاعیات موجود در کلمات و سایر نمادها را داشته باشد. همچنین توانایی این را داشته باشد که از این مفاهیم استفاده کند و بکار ببرد.

با این اوصاف می توان هوش را به صورت زیر تعریف کرد:

هوش توانایی یادگیری و کاربرد مهارت های لازم برای سازگاری با نیازهای فرهنگی و محیطی فرد است.

نظر برخی از روانشناسان در مورد هوش

همان گونه که گفتیم در مورد هوش اجماع نظر قطعی وجود ندارد. برخی بر اساس نوع مساله ای فرد حل می کند دو نوع هوش در نظر می گیرند:
هوش عینی: توانایی درک اشیاء
هوش ذهنی: مختص انسان  بوده و منظور از آن توانایی درک علایم کلامی و ریاضی و کار کردن با آن هاست.

ما با انواع تست های هوش مواجه هستیم. هر کدام از این تست ها جنبه های خاصی از هوش را مورد ارزیابی قرار می دهند. این تنوع ناشی از تعاریف متعددی از هوش است. که توسط متخصصین ارایه شده است:

  • ریموند کتل عقیده دارد که هوش  مجموعه استعدادهایی  است که توسط آنها به شناخت می رسیم، شناخت ها را به ذهن می سپاریم وعناصر تشکیل دهنده فرهنگ را به کار می بریم تا مسایل روزانه را حل کنیم و با محیط سازگار شویم.
  • به نظر ترستون هفت عامل اولیه اساس هوش را تشکیل می دهند: کلامی، عددی، تجسم فضایی، حافظه، استدلال، سیالی کلامی، سرعت ادراک.

گیلفورد این تعداد را افزایش داده و اظهار داشت؛ هوش، دست کم از 120 وقتی نوزادی متولد می شود بیشترین تلاش و دغدغه والدین میزان هوش کودک، چگونگی تقویت و استفاده از آن برای موفقیت کودک در تحصیل، کار و زندگی است. چرا که هرچند میزانی از هوش جنبه ژنتیکی دارد اما نمی توان منکر آثار محیطی بر پرورش شد. به علاوه اگر از میزان هوش کودکان و نوجوانان خود بی اطلاع یا نسبت به آن بی توجه باشیم، قطعا از رشد و پرورش مناسب آن ها بی بهره خواهیم بود. یکی از انواع هوش که می توان از سنین پایین آن را اندازه گیری کرد، هوش تصویری است که نقش مهمی در یادگیری محاسبات، ریاضیات، هندسه، جغرافیا و خلاقیت دارد. کودکانی با هوش تصویری بالا قادر هستند برخی از فعالیت ها مانند بازی شطرنج، مکعب روبیک، طراحی، طراحی سازه های ماکارونی و به طور کلی هرچه با قدرت درک فضایی ارتباط دارد را به خوبی انجام دهند. ما در این مطلب قصد داریم معروف ترین و معتبرترین انواع تست هوش معتبر و چند مدل تست هوش تصویری کودکان و نوجوانان را به شما معرفی کنیم.

هوش و ضریب هوشی

هوش شامل قابلیت های مختلف ذهنی و یک مسیله چند بعدی است. برخی از جنبه های هوش ژنتیکی هستند و به ارث می رسند و برخی دیگر در اثر عوامل محیطی تضعیف یا تقویت می شوند. بهره هوشی، ضریب هوشی یا IQ یکی از جنبه های هوش است که به صورت عددی گزارش می شود. آزمون های سنجش هوش با توجه به جامعه آماری مد نظر تنظیم و طراحی می شوند.

هوش تصویری

هوش تصویری یا به معنای توانایی تصور و به خاطر سپردن جزییات بصیری تصاویر و محیط است. افرادی که هوش بصری یا هوش تصویری بالایی دارند قدرت تجسم و خلاقیت بالاتری دارند، در تجمسم فضایی قوی هستند و معمولا می توانند استدلال هندسی خوبی داشته باشند. هوش تصویری با استفاده از تست های استاندارد قابل اندازه گیری است. همچنین می توان هوش بصیری و فضایی را در کودکان و نوجوانان با انجام تمرینات یا حتی بازی های خاصی تقویت کرد.

ویژگی های افرادی با هوش تصویری بالا

کودکان و نوجوانانی که در تست هوش تصویری نمره بالایی کسب می کنند دارای قابلیت هایی هستند که در ادامه ذکر کرده ایم:

  • توانایی بالا در آموختن مسیرها
  • حل معماهای فضایی، انجام بازی های فضایی مانند اتللو، پازل، شطرنج و مکعب روبیک
  • عملکرد محاسباتی و ریاضیاتی خوب
  • درک بالای محاسبات هندسی
  • حافظه تصویری قوی در به خاطر سپردن جزییات
  • به خاطر سپردن موقعیت های مکانی پیچیده
  • به خاطر سپردن نقشه و نقشه خوانی
  • توانایی بالا در طراحی و نقاشی

تست هوش تصویری

تست هوش یکی از رایج ترین تست های روانشناسی و نوعی ارزیابی است که توانایی شناختی افراد را نشان می دهد و در نهایت با توجه به معیارهای تست و پاسخ ها یک نمره داده می شود و فرد با توجه به راهنمای پاسخنامه، می تواند محدوده هوشی خود را ارزیابی کند. البته مربیان و روانشناسان می توانند تفسیر دقیق تری از برخی از انواع تست هوش ارایه دهند. تست هوش تصویری نیز برای گروه های سنی مختلف و دانش آموزان در مقاطع مختلف طراحی می شود تا والدین و معلمان پتانسیل های آن ها را بشناسند و بر آن اساس نسبت به آموزش دانش آموزان در مدارس و سیستم های آموزشی مناسب اقدام کنند. با وجود همه محدودیت ها، انواع تست هوش تنها معیارهایی هستند که می توان برای ارزیابی کلی توانمندی های مرتبط با ذهن و هوش استفاده کرد.

مدل لباس ارتشی دخترانه بچه گانه یک پوشاک محبوب و جذاب است که الهام گرفته از لباس های نظامی و ارتشی است.

اهمیت سنجش هوش کودکان

همانطور که گفتیم، واژه هوش شامل جنبه های مختلفی از توانایی های ذهنی مانند حل مسیله، سرعت یادگیری، استعداد تشکیل مفاهیم، قدرت استدلال، برنامه ریزی و تفکر انتزاعی است که باید در سنین پایین مورد سنجش قرار بگیرند. اهمیت این موضوع در آن است که در این سنین هوش کودک قابل تغییر است و می توان با تمرینات و آموزش های صحیح نسبت به جهت دهی به هوش کودکان و استفاده از آن اقدام کرد. 80 درصد تا قبل از سن 3 سالگی صورت می گیرد و بهترین سن برای استعدادیابی نیز همین زمان است. از طرفی سنجش هوش کودکان به سادگی سنجش هوش در بزرگسالی نیست. بسیاری از روانشناسان معتقدند هوش تا 18 سالگی شکل می گیرد و پس از 18 سالگی فقط عنصر تجربه به آن اضافه می شود.

به جز مسیله تقویت هوش کودکان، گاهی در کودکان زیر 7 سال با مشکلات ناشی از بهره هوشی کم مواجه هستیم که باید در سنین کم بررسی شوند تا کودک در شرایط مناسب آموزشی قرار بگیرد. برخی از کودکان هم از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند و طبیعتا در شرایط آموزشی معمول، استعداد آن ها شکوفا نمی شود و ممکن است در کنار کودکانی با بهره هوشی کمتر دچار کاهش بازده یا مشکلات روحی شوند و انگیزه و علاقه خود را از دست بدهند.

معرفی انواع تست هوش برای کودکان و نوجوانان

تست های هوش مدرن اغلب بر توانایی هایی مانند مهارت های ریاضی، حافظه، ادراک فضایی و توانایی های زبانی تمرکز دارند. ظرفیت دیدن روابط، حل مشکلات و به خاطر سپردن اطلاعات اجزای مهم هوش هستند که تست های هوش روی آن ها تمرکز دارند. در اغلب ارزیابی های هوش، دو نوع اطلاعات کلامی و غیر کلامی بررسی می شوند:

  • هوش کلامی: توانایی درک و حل مشکلات مبتنی بر زبان
  • هوش غیرکلامی: توانایی درک و حل مشکلات بصری و فضایی

تست های روانشناسی مختلف و معتبر فراوانی برای بررسی و اندازه گیری هوش کودکان توسط روانشناسان طراحی شده اند که برخی رایج تر هستند و ممکن است هریک جنبه های مختلفی از هوش را بررسی کنند. این آزمون ها می توانند به صورت کلامی، عملی، تصویری و مداد کاغذی باشند. رایج ترین انواع تست هوش کودکان و نوجوانان را در ادامه توضیح داده ایم که برخی فقط مختص به هوش تصویری هستند و برخی از آن ها جنبه های مختلف هوش از جمله را ارزیابی می کنند.

تست هوش وکسلر

این تست یکی از مناسب ترین انواع تست هوش برای همه رده های سنی شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است که بر اساس گروه سنی نسخه های مختلفی دارد. در آزمون هوش وکسلر، علاوه بر بهره هوشی کلی، بهره هوشی کلامی و عملی را هم مشخص می کند. برای ارزیابی کارکردهای عصب شناختی هم مورد استفاده قرار می گیرد و در اکثر مدارس و مهدکودک ها انجام می شود. از دیگر ویژگی های

لباس نظامی پلنگی  سایزبندی متنوع آن است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ازمون هوش کودک" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ازمون هوش کودک"، کلیک کنید.