افزایش امنیت سرنشینان با شیشه سکوریت

با توجه به کاربرد شیشه در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی، داشتن اطلاعات درباره انواع شیشه های پرکابرد در صنعت ساختمان ضروری به نظر می رسد. شیشه سکوریت، لمینت و سکوریت لمینت از انواع این شیشه ها هستند. ما در این مقاله این سه نوع شیشه را از تعریف تا کاربرد زیر ذره بین برده ایم.

افزایش امنیت سرنشینان با شیشه سکوریت

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت نوعی از شیشه است که دارای مقاومت فیزیکی و حرارتی چهار برابر بیشتر از شیشه های عادی است. این نوع شیشه به دلیل ویژگی های خوبی که دارد توانسته جایگاه خوبی در صنعت ساختمان و صنعت خودروسازی  به دست آورد.مهم ترین خصوصیت سکوریت این است که در صورت شکسته شدن به تکه هایی کوچک تبدیل می شود که حالت تیز و برنده ندارند. همچنین ترمیم شیشه اتومبیل از نوع سکوریت نیز آسانتر از سایر شیشه های خودرو می باشد.

به عبارتی نوع سکوریت طی فرآیند گرم و خنک شدن، دچار تنش در قسمت مرکزی شده و در نتیجه باعث می شود تا شیشه بسیار با دوام و محکم تر از نوع معمولی شود.شیشه های سکوریت دارای انواع مختفی از جمله فلوت، مات، مشجر و رفلکس هستند. این نوع در ابعاد مختلفی تولید می شود اما ابعاد استاندارد آن به اندازه 320 در 220 سانتی متر است.

مزایای شیشه سکوریت

نوع سکوریت به علت روند ساخت و تولیدی که طی می کند، دارای مزایای زیر است:

  • در صورت شکسته شدن به ذرات گرد و غیر تیز تبدیل می شود.
  • در برابر باد دارای مقاومت بیشتری است.
  • دارای استحکام کششی بالایی است و تا حدی امکان خم شدن بدون شکستن را دارد.

کاربرد شیشه سکوریت

همانطور که گفتیم مزایای شیشه سکوریت باعث شده تا کاربرد زیادی در پروژه های عمرانی داشته باشد. علاوه بر مقامت بالا، این نوع دارای امنیت زیادی است لذا استفاده از آن در داخل ساختمان و حتی به عنوان سقف نیز امکان پذیر است.

از جمله کاربردهای سکوریت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • در و پنجره
  • میز
  • به عنوان حفاظ دور استخر
  • نرده و پله
  • برای نمای مغازه
  • پارتیشن
  • کف و سقف

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت از ترکیب دو یا چند لایه شیشه به همراه لایه های پلاستیکی یا پلی وینیل بوتیرال PVB ساخته شده است. در نتیجه لمینت در صورت ضربه دیدن فرو نمی ریزد.به عبارتی لایه PVB در فرآیند ساخت به شیشه چسبیده می شود. چسبندگی موجود بین شیشه و لایه پلاستیکی باعث مقاومت در برابر فرو ریختن آن می شود. لمینت به دلیل نوع ساختار خود، عایق خوبی در مقابل صدا و حرارت بوده و لایه PVB آن مانع عبور حدود 99 درصد از اشعه فرابنفش (UV) می گردد.

مزایای شیشه لمینت

  • حفاظت محیط داخلی در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • عایق صدا و حرارت
  • فرو نریختن در صورت شکسته شدن (به علت چسبیدن به لایه پلاستیکی)
  • امکان ساخت اشکال منحنی
  • دارای تنوع رنگی

کاربرد شیشه لمینت

همانطور که گفتیم لمینت دارای ویژگی های خاصی بوده و به همین ترتیب دارای کاربردهای فراوانی است. این نوع شیشه عمدتا در ساختمان های مرتفع و همینطور در مکان هایی که امنیت آن ها اهمیت دارد استفاده می شود.

در ادامه تعدادی از کاربردهای آن را آورده ایم که عبارتند از:

  • طلافروشی، صرافی و بانک ها
  • کف های شیشه ای

تفاوت شیشه سکوریت و لمینت

حالا که متوجه تعریف و ویژ گی های هر یک از شیشه های سکوریت و لمینت شدیم، به تفاوت آن ها می پردازیم. شاید برای شما هم سوال باشد که تفاوت شیشه سکوریت و لمینت چیست؟همانطور که گفتیم تفاوت سکوریت و لمینت در نوع شکستگی و فروریختن آن ها است. در واقع فرآیندی که طی آن هر نوع از این شیشه ها تولید می شود مقاومت آن ها را مشخص می کند. در ادامه به مقایسه این دو نوع در چند پارامتر مهم می پردازیم.

1. شکستن شیشه

همانطور که گفتیم لمینت به علت چسبندگی لایه پلاستیکی آن، بعد از شکسته شدن فرو نمی ریزد این در حالی است که نوع سکوریت بعد از شکسته شدن فرو ریخته می شود اما ذرات آن برنده و تیز نیستند.این مسیله باعث می شود تا در مواقعی که امنیت حرف اول را می زند از نوع لمینت استفاده شده و زمانی که موقعیتی با حساسیت بالا در نوع شکنندگی وجود دارد از سکوریت استفاده کنیم.

2. ضخامت

شیشه های لمینت به علت وجود لایه PVB دارای ضخامت بیشتری نسبت به سکوریت هستند.

3. کاربرد

همانطور که در قسمت های قبل گفتیم این دو نوع می توانند کابردهای متفاوتی داشته باشند. شیشه های سکوریت در نرده، درب و پارتیشن های شیشه ای و لمینت در سقف و نمای شیشه ای کاربرد دارد.

4. ایمنی و مقاومت

به طور کلی اگر در ساخت شیشه لمینت از سکوریت استفاده شود، مقاومت آن، از سکوریت بالاتر خواهد بود. در غیر این صورت لمینت از نظر مقاومت به نسبت ضعیف تر از سکوریت است.

5. قیمت

در حالت کلی قیمت لمینت به علت متریال مصرفی در زمان ساخت، نسبت به سکوریت گران تر است.

شیشه سکوریت لمینت چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که منظور از سکوریت و لمینت چیست و هرکدام از آن ها چه ویژگی هایی دارند. همچنین به طور کامل به تفاوت های آن ها پرداختیم.اما شیشه سکوریت لمینت چیست و چه کاربردی دارد؟نوعی شیشه لمینت است که در لایه های آن به جای شیشه های معمولی از سکوریت استفاده می شود. بدیهی است که ترکیب این دو نوع باعث ایجاد مقاومت فیزیکی و حرارتی بالاتری نسبت به هر کدام از انواع شیشه ها به تنهایی می شود.

کاربرد شیشه سکوریت لمینت

در مکان هایی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند مانند طلافروشی ها، صرافی ها، نماهای ساختمان و نرده های شیشه ای استفاده می شود. اما در موارد زیر نیز با توجه به نظر مجری طرح از این نوع استفاده می شود:

  • کف و سقف نورگیر
  • استخر و مراکز تفریحی
  • طلافروشی ها و صرافی ها
  • فرودگاه ها
  • نمای ساختمان و جان پناه

قیمت شیشه سکوریت لمینت

قیمت شیشه سکوریت لمینت به عوامل زیر بستگی دارد.

  1. ضخامت لایه ها
  2. ضخامت لایه های pvb
  3. تعداد لایه ها
  4. رنگ
  5. ابعاد

در مراحل اجرا از تخریب و گودبرداری، اجرای اسکلت بتنی، اجرای اسکلت فولادی، دیوار چینی و اجرای اگر می خواهید محل زندگی و کسب و کار خود را از شر سارقان، غارتگران، آشوبگران، طوفان ها و موارد دیگر در امان نگه دارید، باید بفکر نصب درب و پنجره آلومینیومی الیت که در آن شیشه سکوریت بکارگرفته شده، باشید. ما در این مقاله به تفصیل در مورد انواع شیشه های امنیتی و عکس شیشه های سکوریت نشکن و قیمت آنها توضیح داده ایم.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه های سکوریتی یا امنیتی بدلیل تولید در دماهای بالا (600 درجه سانتیگراد) 5 برابر بیشتر از شیشه های تک جداره معمولی در برابر ضربه از خود مقاومت نشان می دهند بطوریکه در صورت شکستن و پرت شدن و پرواز خرده شیشه ها بسمت افراد به تکه های کوچک ایمن و بی خطر تبدیل می شود.

انواع شیشه های سکوریتی

1. شیشه حرارت دیده (شیشه معتدل)

این نوع شیشه سکوریتی (شیشه معتدل) که برای افزایش مقاومت، تحت فشارهای شیمیایی و حرارتی قرار می گیرد و در حین شکست با تبدیل خرده های تیز شیشه به قطعات دانه ای کوچک بی ضرر، ایمنی محیط کار را افزایش می دهد. تصویر زیر مجهز به شیشه معتدل می باشد که در معرض حمله فیزیکی پایداری کمی دارد اما در صورت شکسته شدن به سختی می توان برش داد.

موارد استفاده:
مناطقی که دچار حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان و… می شوند و وسایل نقلیه.
مزایا:
ارزان قیمت، نصب سریع و آسان، مقاوم تر از شیشه شناور استاندارد، در صورت شکستگی گسترده ضرری ندارد (از لحاظ پرت شدن خرده ریزها).
معایب:
شیشه معتدل یک شیشه امنیتی واقعی نیست، زیرا مقاومت به ضربه بالایی ندارد و تقریبا براحتی می شکند.

2. شیشه لمینت شده (چند لایه)

این شیشه سکوریت را به ساندویج شیشه ای تشبیه می کنند زیرا بین دو یا چند شیشه ساخته می شود که میان یک لایه وینیل قرار دارد ( مانند شیشه جلو خودرو). از انجایی این لایه ها تمایل دارند در کنار هم بمانند، در صورت شکسته شدن یکی از شیشه ها، لایه میان ساندویچ به آن یکپارچگی ساختاری میدهد و مقاومت به شکسته شدن را افزایش می دهد. زمانی که شیشه لمینت به ضخامت مشخصی برسد (تقریبا 5 سانتی متر یا بیشتر)، ضد گلوله می شود و استانداردهای ضد گلوله UL752 را تا سطح 8 (بالاترین حد ممکن) پاس می کند. تصویر زیر شیشه لمینت شده است که ضد گلوله می باشد.

موارد استفاده:
بانک ها، مدارس، آکواریوم، ساختمان های خرده فروشی (درب و پنجره آلومینیومی الیت)، مناطق زلزله خیز، وسایل نقلیه.
مزایا:
مقاومت بالا (در برابر گلوله و انفجار)، مانع عبور 99 درصد از انتقال نور UV، مقاوم در برابر صوت و مناسب برای مکان های مهم (مقاوم در برابر سرقت).
معایب:
گران قیمت، با وجود مقاومت بالا اما براحتی ترک می خورد.

قیمت شیشه های سکوریت

درب و پنجره آلومینیومی الیت با شیشه های مقاوم در رنگ های مختلف (سفید، سبز، آبی، یخی، برفی و…) وجود دارند قیمت آن ها به ابعاد و مساحت مد نظر بستگی دارد. لازم به ذکر است که بجز قیمت شیشه سکوریت هزینه های پنهانی مانند نصب و کرایه حمل موثر است. قیمت نصب شیشه های سکوریت باتوجه به بزرگ یا کوچک بودن پروژه متفاوت است و توسط کارشناسان تعیین می شود.

عوامل موثر در قیمت شیشه سیکوریت

  1. طرح های زیبا: روش سند بلاست طرح های زیبا بر روی شیشه های سکوریتی ایجاد می کند که سبب افزایش ظرافت و شکیل شدن درب و پنجره آلومینیومی الیت می شود زیرا در آن از شیشه های طرحدار استفاده می شود.
    2. ضخامت : هر چه ضخامت شیشه بیشتر باشد تبعا قیمت نهایی آن نیز افزایش می یابد.
    3. کیفیت مواد بکار برده شده: بطور مستقیم در طول عمر و کارکرد قطعه نقش مهم دارد.
    4. ابعاد و شکل: بطور مستقیم مساحت و شکل (منتظم مانند مربعی شکل یا غیرمنتظم) در قیمت نهایی شیشه سکوریت موثر است.

 کاربردهای شیشه سکوریت

شیشه سکوریت در صنایع ساختمانی

استفاده از شیشه معمولی به دلیل اصول ایمنی، در ساختمان ممنوع است. ولی شیشه سکوریت را می توان در قسمت هایی از ساختمان از جمله درب و پنجره دوجداره، نرده و محافظ، نمای بیرونی ساختمان و پارتیشن های داخلی بکار برد.

نمای شیشه ای

در ساخت از نوع سکوریت استفاده میشود. شیشه های میرال در مقابل طوفان، حرارت بالا، سرمای هوا مقاوم هستند. به کار بردن آن ها علاوه بر زیبایی، استحکام را نیز به همراه دارد.

پنجره ساختمان

جهت بالا بردن ضریب امنیت از شیشه های سکوریتی میتوان در پنجره های ثایت و متحرک استفاده نمود.

محافظ و نرده شیشه ای

کاربرد شیشه های نشکن در راه پله و بالکن ها جهت جلوگیری از سقوط اشیاء و افراد است. جهت نصب ای و حتی پله ها از شیشه سکریت مستحکم استفاده میکنیم.

درب شیشه ای

درب شیشه ای لمینت و سکوریت علاوه بر زیبایی، مقاومت بسیار بالایی دارند به همین دلیل جایگزین جدیدی برای درهای قدیمی هستند. درب کشویی و لولایی از انواع درب های شیشه ای هستند. این درب ها به شکل فریم دار (همراه با یراق آلات مینیمال) و فریم لس (تمام شیشه) قابلیت اجرا و نصب دارند. کاربرد آنها در درب حمام، اتاق ها و… است که در ویلا، اداره و منازل استفاده میگردد.

استفاده در لوازم منزل

شیشه سکوریت در برابر حرارت و ضربات مقاوم تر هستند به این دلیل استفاده از شیشه های سکوریت یا میرال در لوازم خانه بیش از پیش کاربرد پیدا کرده اند. درب مایکرو ویو، ظروف پیرکس و … از جنس شیشه سکوریت هستند. از شیشه های نشکن در ساخت انواع میز و وسایل طراحی داخلی خانه نیز بدلیل زیباییو استحکام بالاتر از شیشه معمولی استفاده میشود.

شیشه سکوریت در صنعت خودروسازی

از شیشه سکوریت در صنعت تولید خودرو و شیشه های جلو و کناری سرنشین استفاده می شود. شیشه های لمینت در صورت تصادف خورد نمیشوند و جان راننده و سرنشینان را در مقابل خرده شیشه حفظ میکنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش امنیت سرنشینان با شیشه سکوریت" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش امنیت سرنشینان با شیشه سکوریت"، کلیک کنید.