راههای تقویت هوش کودکان

حتماً شما هم با کودکانی برخورد داشتید که خیلی زیبا صحبت می کنند و به قولی از دایره لغات بیشتری از هم سن وسالان خود برخوردار هستند. آن ها از کلمات قلمبه و سلمبه استفاده می کنند و جالب اینکه گاهی مواقع خود پدر و مادر این کودکان هم تعجب می کنند و می گویند؟ قیمت بیسیم اسباب بازی چهار نفره مناسب بوده و به والدین امکان می دهد تا با صرفه جویی و بهره وری، تجربه ی بازی متفاوت و شادی را برای کودکانشان فراهم کنند . آخر این کلمات را از کجا یاد گرفتی؟ به احتمال زیاد، هوش کلامی بالای این کودکان، می تواند دلیلی بر تفاوت آنها باشد. البته که هوش کلامی هم همچون سایر هوش ها، چیزی صرفاً ذاتی یا ژنتیکی نیست و می توان آن را تقویت کرد.

راههای تقویت هوش کودکان

افزایش هوش کلامی کودکان! ساده ترین تعریف برای هوش کلامی این است که میزان تسلط فرد به کلمات و توانایی استفاده درست از آن بر اساس مفهوم، صوت، ترتیب موقعیت و جمله بندی. ویژگی های کودکان با هوش کلامی بالا چیست؟ کودکانی که هوش کلامی بالا دارند، معمولاً نحوه تعامل بهتری با دیگران دارند و شاید بتوان گفت کودکانی که از هوش کلامی بالاتری برخوردار باشند معمولاً در زندگی شخصی و اجتماعی نسبت به دیگران موفق تر هستند. چون این کودکان می توانند منظور خودشان را بهتر انتقال دهند و همین طور مفهوم صحبت های طرف مقابل را هم به خوبی درک می کنند. پس در برقراری ارتباط موثرتر از دیگران عمل کنند.

فن بیان ارایه شفاهی مطلب است و هوش کلامی به تسلط بر سخن و سخنوری معنا پیدا می کند. ما در ضرب المثل داریم: «تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد». تا زمانی که فردی صحبت نکند مشخص نمی شود که تسلط کلامی خوب دارد یا نه. در حقیقت تا کسی حرف نزند نمی توانیم بدانیم فن بیان خوبی دارد یا خیر. اما اگر فردی هوش کلامی بالا داشته باشد از روی نوشته هایش هم می توان تشخیص داد. مثلاً ما هرگز حضرت سعدی را ندیدیم اما از نوشته هایش مشخص است که هوش کلامی بالایی داشته است. مطلب مرتبط: آموزش فن بیان کودکان؛ تکنیک های مهم و علمی!

آیا هوش کلامی ذاتی است؟

البته همه ما دیده ایم که خیلی از کودکان به صورت ذاتی توانایی استفاده کردن از کلمات را به زیبایی دارند و خیلی خوب و زیبا می توانند از کلمات استفاده کنند؛ اما هوش کلامی یک مهارت است و این مهارت هم مثل مهارت های دیگر مانند دوچرخه سواری قابل آموختن است و می توان این مهارت را هم با تمرین و ممارست به دست آورد. چگونه هوش بچه را زیاد کنیم؟ افزایش هوش کودکان یکی از موضوعات مهم برای پدر و مادر هاست؛ بدون شک، همه افراد این موضوع رو می دونن که کودکان باهوش افراد موفق تری در آینده هستن. بسیاری از افراد این باور رو دارن که هوش ذاتیه و با تلاش قابل افزایش نیست؛ اما، برخلاف نظر بسیاری از افراد، تقویت هوش کودکان امری غیر قابل دسترس نیست.

بسیاری از والدین با تقویت ویژگی های پیرامون کودک، این امکان رو به فرزند خود میدن که بتونن به عنوان یک فرد باهوش در جامعه حاضر بشن. جلیقه پلیسی بچه گانه ، با طراحی جذاب و رنگارنگ، کودکان را به نقش پلیسی در بازی های خود مشتاق می کند . اگه شما هم دوست دارین یک کودک باهوش داشته باشین، پیشنهاد می کنم خوندن این مطلب رو از دست ندین. ما در این مقاله درباره افزایش هوش کودکان صحبت می کنیم؛ به طور کلی، آشنایی با راهکار های تقویت هوش کودکان، این امکان رو به والدین میده که بتونن فرزند باهوشی داشته باشن. تقویت هوش کودکان، راهکار های زیادی داره که والدین باید این راهکار ها رو به صورت دقیق بشناسن. ما در این قسمت این راهکار ها رو به صورت دقیق بررسی می کنیم.

قبل اینکه با روش های افزایش هوش کودکان آشنا بشین، بهتره که با مفهوم هوش به صورت دقیق آشنا بشین، هوش یکی از مفاهیم حوزه روانشناسیه. در تعریف این مفهوم می تونیم بگیم که هوش توانایی یادگیری، فهم و انطباق حل مسایله. اهمیت این موضوع، باعث شده که هوش معیاری برای موفقیت های فردی و اجتماعی در نظر گرفته بشه. والدین می تونن از طریق آزمون های ویژه، هوش کودک شون رو ارزیابی کنن. کشف استعداد های کودک همه کودکان استعداد های مختص به خودشون رو دارن؛ والدین باید این استعداد ها رو به صورت دقیق بشناسن و با توجه به پرورش این ویژگی ها، هوش کودک شون رو تقویت کنن.

والدین باید به این موضوع مهم توجه کنن که استعدادیابی، یکی از مهم ترین روش های افزایش هوش کودکان است؛ در واقع، هیچ کودکی بی استعداد نیست! استفاده از ماسک یگان ویژه بچه گانه ، به کودکان احساس ایمنی و حفاظت بیشتری در برابر ویروس ها و باکتری ها می دهد . این والدین هستن که باید این استعداد ها رو به صورت دقیق کشف کنن و در مسیر بهتری به رشد کودک شون کمک کنن. هر پدر و مادری برای آینده فرزندش رویاهایی دارد، رویاهایی مثل تماشای رقابت او در المپیک، جشن دریافت جایزه نوبل یا فرستادن او به دانشگاهی رویایی. آنها امیدوارند که کودک تیزهوشی داشته باشند که در هر مسیری که انتخاب می کند موفق باشد. بنابراین طبیعی است که به دنبال راه های تقویت هوش کودک باشند.

مادر و پدرها همواره با این پرسش روبرو هستند که چگونه بچه های باهوشی تربیت کنند که رویاهایشان را محقق کنند. گرچه می دانیم فرمولی جادویی برای تربیت کودکی نابغه وجود ندارد، اما قطعاً والدین نقش کلیدی در موفقیت فرزندان خود دارند! تحقیقات نشان داده است که 50 درصد هوش کودک مربوط به ژنتیک می شود، در حالی که 50 درصد دیگر مربوط به عوامل بیرونی، از جمله محیط کودک است. درواقع والدین نقشی کلیدی در رشد شناختی کودک دارند که به طور مستقیم با هوش او در ارتباط است. در این راستا، یکی از روش های مطمین و موثر، کتاب خوانی یا مطالعه است. محققان و روانشناسان معتقدند، کودکانی که والدینشان برایشان کتاب می خوانند، ضریب هوشی بالاتری دارند.

به ویژه اگر فرآیند کتابخوانی را به جای فرآیندی یک سویه، به فرآیندی تعاملی تبدیل کنید. هنگام کتاب خواندن، از صداها و احساسات مختلف استفاده کنید و ببینید که فرزندتان با کدام یک ارتباط بهتری برقرار می کند. سوالاتی بپرسید تا مطمین شوید که کودک شما داستان را درک کرده است، مثلاً “به نظر تو او به چه چیزی فکر می کند؟” یا “فکر می کنی بعد چه اتفاقی بیفتد؟ یکی از مهم ترین دغدغه های افراد در تقریباً همه سنین به خصوص کودکی و نوجوانی، تقویت و افزایش هوش است. بسیاری از افراد فکر می کنند با تقویت هوش خود می توانند موفقیت را برای خود هموار کنند و بهترین اتفاقات را برای خود رقم بزنند.

هوش چیست؟

هوش مجموعه ای از استعدادهاست که حافظه، دقت، تمرکز، یادگیری، درک، سرعت پردازش و استدلال در آن دخیل هستند.بخشی از هوش با هر فرد متولد می شود و موروثی است و بخش دیگر آن اکتسابی می باشد که با تعلیم و تربیت مناسب و قرار گرفتن فرد در محیط و بستر آموزشی مناسب، متبلور شده و می تواند موفقیت فرد را تضمین نماید. ما هم به همین دلیل در این مقاله بهترین و جامع ترین راه ها و بازی های تقویت هوش کودکان و بزرگسالان را بررسی خواهیم کرد و گام به گام برای افزایش هوش در کنارتان خواهیم بود. در همین ابتدای مقاله بهتر است ابتدا با مفهوم هوش آشنا بشوید بدانید که اصلا هوش به چی میگویند؟

تعریف هوش در واقع درک و فهم و یادگیری سریع و استدلال مفاهیم و درک موقعیت های جدید است و حافظه مفهومی ذهنی و همه انواع یادگیری ها را شامل می شود.  هوش اقسام مختلفی دارد که در مقاله هوش چیست و انواع آن به صورت مفصل آن ها را بررسی کرده ایم و حتی تست آنلاینی طراحی کرده ایم که می توانید با استفاده از آن تست، میزان هوش های خود را اندازه گیری کنید. پیشنهاد می کنم حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید. بدیهی است که به دلیل اهمیت مغز انسان در توسعه و پیشرفت او، همه به دنبال راه های تقویت مفاهیم مربوط به آن باشند. مثل راه های تقویت هوش که در ادامه قرار است به طور مفصل به بررسی آن ها بپردازیم!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راههای تقویت هوش کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راههای تقویت هوش کودکان"، کلیک کنید.