سند گردشگری تالاب بین المللی شادگان به دیگر تالاب ها تعمیم می یابد

سند گردشگری تالاب بین المللی شادگان به دیگر تالاب ها تعمیم می یابد

ویکی بلاگ/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تدوین سند گردشگری تالاب بین المللی شادگان گفت: مقرر شده است سند گردشگری تالاب بین المللی شادگان به دیگر تالاب ها نیز تعمیم یابد.

داود میرشکار در نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه که امروز (25 بهمن ماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان مقام نخست در میزان اراضی کشاورزی، تعداد سدها و حمل و نقل جاده ای و ریلی و مقام دوم در تاسیسات و اسکله ها را دارد. 37 درصد صنایع پتروشیمی کشور در خوزستان قرار دارند و بیش از 90 درصد گاز کشور در خوزستان تولید می شود.

به گزارش ویکی بلاگ، وی با اشاره به تنوع محیط زیستی و وجود شش تالاب در استان خوزستان افزود: پنج شرکت بزرگ بهره برداری نفت و گاز، 38 میدان نفتی فعال، 18 طرح توسعه میدان های نفتی و طرح موسوم به مخازن 28 گانه نفتی و 10 طرح احداث پالایشگاه نفت و گاز را در خوزستان داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص چالش های زیست محیطی استان خوزستان گفت: وجود واحدهای آلاینده صنعتی بزرگ که بعضا تکنولوژی مربوط به سال های دور را دارند، آلودگی های ناشی از فعالیت صنایع پتروشیمی، وجود هفت کانون گرد و غبار داخلی، ورود گرد و غبارهای خارجی از پنج کشور، انتشار 6 درصد از گازهای گلخانه ای کشور در استان خوزستان و آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم از چالش های زیست محیطی خوزستان هستند.

وی افزود: وجود شش شرکت بهره برداری نفت و گاز، آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی و مزارع نیشکر، پایداری هوا و عدم وزش باد، سوزاندان پسماندها، منابع ثابت و متحرک آلودگی هوا، تکمیل نشدن کمربند سبز و کمبود سرانه فضای سبز نیز برخی از دیگر معضلات خوزستان هستند.

میرشکار در خصوص وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان بیان کرد: امسال در اهواز 129 روز ناسالم برای گروه های حساس، 96 روز ناسالم، 12 روز بسیار ناسالم و 16 روز خطرناک داشتیم.

وی با اشاره به نبود توجه کافی به مساله پسماندها بین دولتمردان و شهروندان افزود: بر اساس طبقه بندی واحدهای آلاینده هوای خوزستان در سال گذشته، کانون های گرد و غبار و مسایل حوزه پسماندها برخی از موارد آلاینده هوا در سال گذشته بوده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مسایل و چالش ها در حوزه خاک نیز از دیگر معضلاتی است که گریبان گیر استان خوزستان است. ارزش گذاری اقتصادی نشدن خاک، یکی از عواملی است که موجب می شود ارزش خاک دانسته نشود و آلوده کردن آن تبعاتی برای آلوده کنندگان نخواهد داشت.

وی بیان کرد: مشکلات حقوقی با آلوده کنندگان خاک، کمبود امکانات و تجهیزات پاکسازی کانون های آلوده مواد نفتی، مشکلات ناشی از دفن غیراصولی پسماندها و آلودگی منابع خاک به شیرابه ها برخی از دیگر معضلات در خصوص آلودگی خاک هستند.

میرشکار گفت: نبود یا ناقص بودن سیستم جمع آوری فاضلاب در بیشتر شهرها از مشکلات خوزستان است و نمونه بارز این مساله، اهواز است که 94 درصد فاضلاب شهری و روستایی آن به صورت خام وارد رودخانه می شود.

وی افزود: مدیریت نشدن پساب ها و زهاب های پرورش ماهی، تامین نشدن حق آبه محیط زیستی رودخانه های استان خوزستان از جمله رودخانه های دز و کارون، نبود کنترل، نظارت و مدیریت برداشت آب و انجام نشدن برخوردهای قانونی با برداشت های غیر مجاز برخی دیگر از مشکلات استان خوزستان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به چالش های حوزه منابع طبیعی عنوان کرد: متاسفانه زیستگاه ها، جزیره ای شده اند در حالی که باید یکپارچگی زیستگاه ها حفظ شود.

وی بیان کرد: گستردگی و پراکندگی گونه های جانوری، افزایش بیماری ها در حیات وحش، به هم خوردن رژیم آبی رودخانه ها بر اثر سدسازی، تخریب زیستگاه ها و اکوسیستم ها، اجرای پروژه های عمرانی و پروژه های نفتی، چرای بی رویه، خشکیدگی درختان بلوط و کاهش سطح جنگل های زاگرس، برداشت های بی رویه از سفره های آب های زیرزمینی، تامین نشدن حق آبه تالاب ها، تغییر کاربری اراضی تالابی، فرسایش خاک و شکار و صید غیرمجاز برخی دیگر از این چالش ها هستند.

میرشکار با اشاره به اقدامات در حوزه محیط زیست انسانی گفت: برگزاری کارگروه های فنی، پایش های شبانه روزی منابع آلاینده، صدور اخطاریه ها و پیگیری های قضایی، اجرای طرح خوزستان پاکیزه و الزام و صدور اخطاریه به پالایشگاه آبادان برای 54 واحد صنعتی در این حوزه انجام شده است.

وی بیان کرد: نصب و راه اندازی دو دستگاه سنجش آلودگی صوتی برای اولین بار در اهواز، نصب و راه اندازی 26 دستگاه سنجش آلودگی هوا در خوزستان و برنامه ریزی برای محاسبه و مطالبه 30 فقره آلودگی خاک از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست انسانی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بررسی زیستگاه ها، شناسایی زیستگاه های منحصر به فرد، تدوین سند گردشگری تالاب بین المللی شادگان، کنترل آتش سوزی ها در مناطق تحت مدیریت و کاهش منابع آلاینده دریا برخی از اقدامات انجام شده یا در حال انجام در حوزه منابع طبیعی هستند.

وی افزود: مقرر شده است سند گردشگری تالاب بین المللی شادگان به دیگر تالاب ها نیز تعمیم یابد.

میرشکار گفت: باید حفاظت از محیط زیست را اقتصادی کنیم. بنابراین در این راستا از همه کمک می خواهیم. از سوی دیگر باید مباحث سرمایه گذاری و اشتغال سبز خوزستان را شناسایی کنیم تا بسته های اشتغال و سرمایه گذاری سبز اجرایی شود و شاهد توسعه پایدار در استان خوزستان باشیم. اگر حوزه محیط زیست شکوفا شود، اشتغال زایی نیز بیشتر می شود.

پایان خبر ویکی بلاگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سند گردشگری تالاب بین المللی شادگان به دیگر تالاب ها تعمیم می یابد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سند گردشگری تالاب بین المللی شادگان به دیگر تالاب ها تعمیم می یابد"، کلیک کنید.