ضرورت توجه ویژه دولت دکتر پزشکیان به حوزه سلامت استان خوزستان

ضرورت توجه ویژه دولت دکتر پزشکیان به حوزه سلامت استان خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ویکی بلاگ، پیشنهادات دکتر فیض الله دیناروند مدیر و متخصص برجسته بهداشت به تیم تصمیم ساز رئیس جمهور منتخب در خوزستان جهت بهبود اوضاع بهداشت و درمان استان که بصورت مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری ویکی بلاگ انجام شد، به شرح ذیل می باشد.

دیناروند گفت؛ با پایان رقابت انتخاباتی دوره چهاردهم ریاست جمهوری و رای مردم به گفتمان کمپین دکتر پزشکیان که همان گفتمان اصلاحات است، انتظار مردمی که ایشان را به عنوان رئیس جمهور منتخب انتخاب کردند و افرادی که در انتخابات شرکت نکردند و حتی کسانی هم که به رقیب ایشان رای دادند، عمل به وعده هایی است که وی در دوره تبلیغات انتخاباتی به مردم داد می باشد.

وی افزود؛ از جمله گروهی که منتظر تحقق وعده های رئیس جمهور منتخب می باشند، کارکنان حوزه سلامت می باشند که در ابتدا نگاهی بیندازیم به وعده های دکتر پزشکیان جهت بهبود شرایط حوزه سلامت: 

۱. همگانی سازی درمان پایه برای آحاد جامعه
۲. اولویت پیشگیری بر درمان
۳. تامین دسترسی عادلانه و با کیفیت به خدمات درمانی مورد نیاز
۴. توسعه و تکمیل پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور
۵. کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم‌
۶. ساماندهی و واقعی سازی تعرفه های خدمات درمانی در بخش دولتی و خصوصی
۷. هوشمند سازی ارائه خدمات درمانی
۸. تامین امنیت غذائی و بهداشتی
۹. تضمین خدمات بهداشتی روانی و توانبخشی رایگان برای آحاد جامعه
۱۰. پوشش کامل هزینه های ناباروری و بیماران خاص
۱۱. ارتقای بهره وری و نگهداشت کادر درمان
۱۲. تبادل اطلاعات و دانش با متخصصان بیرونی
۱۳. ارائه بسته خدمات درمانی و رفاهی ویژه برای بازنشستگان
۱۴.اصلاح ساختار درمان در سه حوزه تکنولوژی، مدیریتی و منابع انسانی با رعایت اصل شایسته سالاری و تعارض منافع
۱۵. ساماندهی نحوه استفاده از بیمه تکمیلی درمان برای آحاد جامعه

دیناروند ادامه داد؛ حال و با توجه به موارد فوق به عنوان فردی که بیش از ۲۰ سال در رده های مختلف کارشناسی و مدیریتی در حوزه سلامت استان تجربه اندوخته است، اهم انتظارات جهت بهبود اوضاع بهداشت و درمان در استان خوزستان را خدمت تیم تصمیم ساز رئیس جمهور منتخب در استان بیان می کنم تا شاید با تجمیع نظرات دلسوزان حوزه سلامت استان بتوان گامی در جهت ارتقای سطح سلامت استان برداشت.

اولین انتظار از رئیس جمهور محترم و وزیر بهداشت ایشان انتخاب مدیرانی برای دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی استان خوزستان است که علاوه بر همسو بودن با برنامه های اعلامی وزارت بهداشت دولت چهاردهم، افرادی مقبول و موجه در بین کادر سلامت باشند. 

ضمناً با توجه به بافت قومی متنوع استان، روسای دانشگاه های علوم پزشکی که منصوب می شوند باید در معاونت‌ها و مدیریتهای ستادی و رده های مدیریتی میانی از اقوام مختلف استان خوزستان استفاده کنند که در حق هیچ بخشی از رنگین کمان اقوام استان اجحاف نشود. 

از دیگر انتظاراتی که از ریاست دانشگاه های علوم پزشکی در استان خوزستان می رود استفاده از ظرفیت تمامی متخصصان حوزه سلامت از جمله متخصصان بهداشت، پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان در رده های عالی مدیریتی است.

دو مشکل اصلی حوزه سلامت تامین منابع مالی پایدار و نیروی انسانی جهت پیشبرد برنامه های توسعه در این بخش است. 

با توجه به مشکلات انباشته در حوزه سلامت استان خوزستان توجه ویژه دولت به این استان از طریق تزریق فوری منابع مالی و نیروی انسانی متخصص یکی از مهمترین مطالبات این حوزه است. 

از طرفی با توجه به شرایط سخت اقلیمی استان علی الخصوص در فصول گرم سال و مشکلات زیر ساختی استان، برای ترغیب ماندگاری متخصصین، پرستاران و کادر سلامت در خوزستان، ارائه مشوقهای لازم به پرسنل این بخش می تواند کمک شایانی در بالا بردن ضریب ماندگاری، جلوگیری از مهاجرت متخصصین این حوزه و افزایش رضایتمندی عمومی نماید.

مشکلات عمده حوزه درمان استان تعداد زیاد طرح های عمرانی نیمه تمام، تجهیزات درمانی فرسوده موجود و عدم تامین تجهیزات درمانی به روز در بسیاری از مراکز درمانی استان می باشد که با تامین اعتبار لازم از طریق نگاه ویژه به حوزه سلامت استان قابل رفع شدن است.

بسیاری از شهرستانهای استان خوزستان از کمبود و در مواردی نبود متخصص در تخصص های مختلف رنج می برند که همانگونه که قبلاً عنوان شد یکی از دلایل آن عدم ترغیب متخصصان به ماندگاری در استان به دلیل شرایط اقلیمی طاقت فرساست که باید از راه‌های مختلف این متخصصان ترغیب به ماندن و ارائه خدمت در استان شوند.

در حوزه دارو یکی از مشکلات اصلی استان کمبود کارخانجات و شرکت‌های تولید دارو می باشد که لازم است با انجام سرمایه گذاری و تسهیل در صدور مجوز احداث و راه اندازی شرکت‌های داروسازی، تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

در حوزه بهداشت استان علیرغم احداث مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت متعدد در شهرها و روستاهای استان، هنوز کمبود در برخی مناطق وجود دارد. ولی مشکل مهمتر در این حوزه سیل بازنشستگی قریب الوقوع بسیاری از کارشناسان و بهورزان این حوزه است که باید به سرعت برای این معضل چاره ای اندیشیده شود. 

عدم شروع طرح پزشک خانواده در مناطق شهری( شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر) و عدم تمایل پزشکان به حضور در مراکز خدمات جامع سلامت شهری(به دلیل اختلاف پرداختی در شهر و روستا) از دیگر مشکلاتی می باشد که باعث عدم رضایتمندی از دریافت خدمات سلامت در مناطق شهری شده است.

اما از همه موارد مهمتر لزوم رایزنی و برنامه ریزی جهت به کار گرفتن کارشناسان و متخصصان با تجربه حوزه سلامت استان در پستهای مدیریتی و رده های کارشناسی ستاد وزارت بهداشت است که حضور مدیران خوزستانی در پست های تاثیر گذار وزارت، می تواند باعث کمک به ارتقای بخش های مختلف حوزه سلامت استان از طریق کمک به تامین بودجه، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز گردد.

فیض الله دیناروند در پایان گفت؛ موارد فوق کلیاتی از مشکلات حوزه سلامت استان می باشد که البته لازم است به صورت دقیق و جزئی تر و از طریق تشکیل تیم های تخصصی به آنها پرداخته شود.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ضرورت توجه ویژه دولت دکتر پزشکیان به حوزه سلامت استان خوزستان" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ضرورت توجه ویژه دولت دکتر پزشکیان به حوزه سلامت استان خوزستان"، کلیک کنید.